اندیشه‌های حاكم بر جوامع غربی از جمله: اومانیسم، فردگرایی، اصالت جسم و... و همچنین دغدغة حفظ آن، به جهت همسو بودن این افكار و اصول با مقاصد غربی‌ها، انگیزه‌ای شد برای مقابله با فرهنگ حجاب. در كنار این اصل كلّی، دلایل دیگری نیز برای این مسئله بر شمرده می‌شود كه به برخی از آن‌ها شاره می‌كنیم:
نشانه‌ای تهدید كننده: حجاب در قرن بیست و یكم ـ‌ كه به قرن ضد سیاست‌های اسلامی شناخته می‌شود ـ‌ به نشانه تهدید كننده‌ای تبدیل شده است. [1]  عمده دلیل مبارزه با فرهنگ حجاب، به تقابل با نظام دینی بر می‌گردد. به این بیان كه: وقتی زن مسلمانی، حجاب را انتخاب می‌كند و آن را به عنوان نوعی پوشش در انظار دیگران قرار می‌دهد، به وسیله آن، پیامی از تمام مبانی فكری او به دیگران منعكس می‌شود. مشاهده یك زن محجّبه این پرسش را ایجاد می‌كند كه ...

این نماد برآمده از چه بنیان فكری است؟‌ این ایجاد پرسش، انگیزة تحقیق در خصوص «عقیده منتجّ به حجاب» را به وجود می‌آورد.

نمادی همسو با بیداری اسلامی: در چند سال اخیر، شاهد رشد فكری و بیداری ملت‌ها، به خصوص كشورهای اسلامی بوده‌ایم كه زنان و مردان در این مناطق با شیوه‌های اعتراضی خود، در پی تغییرات اساسی در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی كشورهای خود هستند تا با به دستگیری ساختار سیاسی و حكومت موجود و تصمیم‌گیری مناسب بر اساس آموزه‌های اسلامی، بتوانند در جهت عدالت و احقاق حقوق خویش حركت كنند.

در این موج بیداری حضور زنان در كنار مردان از شاخصه‌هایی است كه تعجب جهانیان را برانگیخته است. زنانی كه تا قبل از شروع جنبش بیداری، بر اساس تبلیغات فریبنده غرب و جنبش‌های فمینیستی و نگاه‌های متحجرانه، در جریان جهانی غرق شده بودند؛ ولی به مرور زمان و تغییراتی كه حاصل شد، فهمیدند كه در دنیای امروز به كالایی برای تجارت تبدیل شده‌اند.

بنابراین، بسیاری از زنان مسلمان و حتی غیر مسلمان به این باور رسیدند كه برای رهایی از این سقوط و نگاه ابزاری باید به خویشتن خویش بازگردند و در این هیاهوی پوچ‌گرایی و رواج برهنگی و سقوط اخلاقی، دین اسلام بهترین پشتوانه برای آن‌ها است.

هنگامی كه این مسئله در كنار خساراتی كه غرب، از قِبَل بیداری اسلامی متحمّل شده است،‌ قرار می‌گیرد، به خوبی می‌توان تحلیل كرد كه برای جلوگیری از نمادهای بیداری اسلامی از جمله حجاب، باید كاری كنند. قطعاً بهترین روش در این راه، بازنمایی نامناسب و مخدوش كردن چهره حجاب اسلامی است.

حفاظ منضبط بین دو جنس زن و مرد: اندیشه‌های مطرح شده در غرب، در نهایت آن جامعه را به جامعه‌ای سكولار تبدیل كرد كه در سایه آن، اندیشه‌های انحرافی دیگری از جمله فمینیسم شكل گرفت. «جین فریدمن» در كتاب خود تحت عنوان «فمینیسم» تاریخ آن را به دو موج تقسیم كرده است: موج اول، به جنبش‌های فمینیستی اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم اشاره می‌كند كه پیگیر حقوق مساوی برای زنان و حق رأی بوده‌اند و موج دوم، از اواخر دهه 60 شروع می شود و کل دهه 70 را در پی دارد و علاوه بر موضوعات فوق بر عرصه‌های خانواده، مسائل جنسی و کار تاکید داشته‌اند.[2]

از نظر فمینیست های موج دوم، تعریف زنان به عنوان مادر، همسر و موجوداتی زینتی، آنان را در محدودیت تاریخی قرار می‌دهد به طوری كه باید برای آرمان برابری و مقابله با ستم های جنسی در تمامی زوایای پیدا و پنهان جامعه مبارزه کرد.

این اندیشه‌ها در تقابل صددرصدی با اندیشه‌های اسلامی قرار داشت، بنابراین برای حفظ اندیشه‌های بی بنیان خود، در صدد مقابله بر آمدند و یکی از راه‌های مقابله، در این موضوع، ایجاد ممنوعیت‌ها و منحرف کردن اذهان عمومی نسبت به ارزش حجاب بود.

رهبر معظّم انقلاب، در تحلیل جالبی در همین زمینه می‌فرماید:
«آن‌ها با همه چیز كنار می‌آیند، جز با دو، سه چیز؛ یكی از آن‌ها و شاید مهم ترینش حفظ این حالت حفاظ منضبط میان دو جنس زن و مرد است؛ یعنی خویشتن داری در مقابل چیزی كه به آن آزادی جنسی گفته می‌شود. در مقابل این، به شدت سرسختند». (Khamenei.ir)

این انگیزه‌ها (که فقط نمونه‌ای از آن ذکر شد) هنگامی که با کلیّتِ اندیشه‌ها و فضای سیاسی حاکم بر جوامع غربی دیده می‌شود، این تحلیل و نتیجه را می‌دهد که؛ آن‌ها به خوبی ارزش حجاب اسلامی و اثرات مترتّب بر آن را دریافته و در صدد تقابل هستند. [3]

منابع:
1. سیاست فرهنگی تفاوت در بازنمای حجاب اسلامی در رسانه‌های غربی، حسن بشیر،‌ص 50.
2. فمنیسم؛ فریدمن, جین؛ 1381، ترجمه فیروزه مهاجر؛ تهران: انتشارات آشیان.
3. برای مطالعه بیشتر، ر.ك: برای مطالعه بیشتر، ر.ك: حجاب زن مسلمان و تقابل رسانه‌ای غرب با آن،‌ محمدمهدی قربانی، ماهنامه مبلغان، شماره 168.





برچسب ها: حجاب، حجاب اسلامی، زن محجّبه، زن محجبه، محجبه، محجّبه، زنان مسلمان، زن مسلمان، اندیشه های غربی، مكاتب غربی، مقابله غرب با حجاب، مقابله با حجاب، چرایی مقابله غرب با حجاب، حجاب و تقابل آن با اندیشه های غربی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 27 مرداد 1392 توسط محمد مهدی قربانی