بسم الله الرحمن الرحیم
چنانچه بخواهیم یكی از تفاوت‌های عمده میان تبلیغات انتخاباتی در سال‌های گذشته با سال‌های اخیر را بر شماریم، باید به ظهور و گسترش رسانه‌های جدید اشاره كنیم؛ در گذشته تبلیغات كاندیداها با استفاده از ابزار محدودی به شكل پیام در آمده و به نحو یك‌سویه به مخاطبین ارسال می‌شد. انبوهی از مباحث جزئی در قالب یك شعار كلّی، با استفاده از بروشورها و پوسترهایی به مخاطبین و رای دهندگان منتقل می‌شد. (علیرغم اینكه كاندیداها یا نمایندگان آنها در جلساتی هم حضور می‌یافتند و شعارهای خود را تشریح می‌كردند).
امّا این گونه تبلیغ،‌ تقریباً منسوخ شده است و به دلیل گستردگی مخاطبین رسانه‌های جدید، سعی می‌شود از آنها استفاده شود. علاوه بر آن، برخی از ابزارهای جدید، تعاملی است، یعنی مخاطبین امروزه تنها مستمع شعارها و برنامه‌های كاندیداهای خود نیستند، بلكه در مباحث شركت می‌كنند؛ در چت‌روم‌ها، انجمن‌ها و اتاق‌های گفتگوی سیاسی یا... در خصوص این مباحث صحبت كرده و نظر خود را ارائه می‌كنند.
در چنین فضایی اگر افراد، مغرض یا معاند باشند، می‌توانند به فریب افكار عمومی پرداخته و واقعیّت را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند. كافی است شخصی، استفاده ابزاری از رسانه‌ها و راه‌های اغواگری متاثر از استفاده نادرست از آنها را دریافت كرده باشد، چنین شخصی به راحتی می‌تواند اغواگری نماید.
نه تنها این مساله مغایر با مضامین اسلامی می‌باشد، بلكه به دور از مروّت و جوانمردی است. شخصی كه در صدد زعامت بر مردم و به دست گرفتن یك مسئولیت خطیر در یك نظام اسلامی مبتنی بر آراء مردم است، باید در نحوه استفاده از ابزار تبلیغاتی خود دقّت نماید.





طبقه بندی: مناسبت‌ها، 
برچسب ها: انتخابات، تبلیغات انتخاباتی، انتخاباتی، تبلیغات، رسانه های سنّتی، رسانه های مدرن، رسانه تعاملی، تعاملی، تعامل، رسانه، ابزارهای تبلیغاتی، ابزار، ابزارها،
مطالب مرتبط: یك مقاله كامل در این زمینه، گروه اینترنتی رهروان ولایت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 12 خرداد 1392 توسط محمد مهدی قربانی