از مهمترین رسانه هایی که زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وجود داشت، منبر بود. حضرت بالای منبر می رفتند و مردم رو هدایت می کردند. البتّه دشمنان ایشان هم از این رسانه استفاده می کردند، آنها هم منبرهایی داشتند که با استفاده از آن، مردم خود را گمراه می کردند.
تفاوت هایی بین رسانه های آن زمان و رسانه های زمان ما وجود دارد از جمله اینکه:

1. فریب کاری و دست کاری فرهنگ ها، با رسانه های آن زمانی سخت و دشوار بود، امّا امروزه با بهره بردن از ظرفیّت رسانه های موجود، به خوبی می توان این کار را انجام داد. کافی است چند فیلم خوب در زمینه ای خاص تولید و با برنامه های رسانه ای دیگر از جمله نشست های علمی، برنامه های مستند و... پشتیبانی شود. قطعاً سازندگان آن، افکار عمومی را همسو و همجهت با خواست خود خواهند دید.



2. از تفاوتهای دیگر استفاده از رسانه های قدیمی و جدید این است که ما در استفاده صحیح از این ظرفیّت، از دشمنانمان عقب هستیم. یعنی در زمان پیامبر، فرهنگ اسلامی غنی بود، در بسیاری از زمینه ها مسلمانان از دیگران جلو بودند. در استفاده از رسانه ها برای تبلیغ شریعت و دین هم مسلمانان جلودار بودند امّا امروزه بر عكس شده و ما عقب مانده ایم.
 قطعاً همه ما نام هالیوود به گوشمان خورده و بارهاچه با اطّلاع و چه بدون اطّلاع از محصولات رسانه ای آن استفاده کرده ایم. حتماً هم خیلی از ماها می دونیم که چقدر خوب از این امکانات استفاده می کنند برای تهاجم و جا انداختن فرهنگ خودشان و تخریب خورده فرهنگ ها یا حتّی فرهنگ غنی اسلامی.
ارتباط این بحث با مباحث آخرالزمانی اینگونه است که؛ مباحث آخرالزمانی بیش از همه ادیان الهی، در اسلام مطرح شده است، احادیث فراوانی از رسول خدا و ائمّه اطهار در این زمینه وارد شده است. امّا این بحث هم از مباحثی است که غربی ها گوی سبقت را از ما ربوده اند. از نیمه دوم قرن بیستم تاکنون بیش از 60 درصد از فیلم های هالیوودی به موضوع آخرالزمان پرداخته اند. فیلم هایی مثل تصادف بزرگ، آرماگدون، 2012 و... امّا کشورهای اسلامی (اعم از فارس و عرب و...) چقدر در رسانه های خود به این مباحث اهتمام داشته و با بهره گیری از منابع عظیم اسلامی (مثل قرآن و احادیث و کلام اسلامی و...) و ظرفیت رسانه ها تصویر روشنی از آخرالزمان ارائه کرده اند؟
این بحث انتقادی است و انشاالله در مباحث بعد بیشتر در این خصوص نوشته خواهد شد.





برچسب ها: آخرالزمان، هالیوود، رسانه های غربی، ‌تفاوت رسانه های سنّتی و مدرن، رسانه های سنّتی، رسانه های مدرن،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 20 آذر 1391 توسط محمد مهدی قربانی